![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/AdobeStock_25514991-scaled-e1683660322217.jpeg)
Recykling i utylizacja tworzyw sztucznych
27 kwietnia, 2023![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2024/01/plastica-1-uai-516x526-1-150x150.png)
Plastik – rodzaje, możliwości i ciekawostki
14 stycznia, 2024Odpady i gospodarowanie nimi to poważne wyzwanie dla środowiska i społeczeństwa. Dlatego w ostatnich latach w Unii Europejskiej wprowadzono szereg przepisów, których celem jest ograniczenie negatywnego wpływu odpadów na środowisko i zwiększenie recyklingu. Najważniejsze z nich to:
1. Dyrektywa Single-Use Plastic
W 2019 roku została przyjęta Dyrektywa Single-Use Plastic (zwana też Dyrektywą SUP lub Dyrektywą Plastikową). Ma ona na celu wycofanie z rynku lub ograniczenie stosowania niektórych produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych oraz redukcję zanieczyszczenia środowiska morskiego związanego z plastikowymi odpadami o 70%.
Dyrektywa Single-Use Plastic
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Szkodliwy-dla-środowiska-kopia-150x150.png)
zakazuje wprowadzania do obrotu wybranych jednorazowych przedmiotów z tworzyw sztucznych uznanych za szczególnie szkodliwe dla środowiska, takich jak np. patyczki higieniczne, sztućce, talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki do balonów czy pojemniki na żywność i napoje z EPS,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Przepisy-kopia-150x150.png)
wprowadza obowiązek dokumentowania określonych opakowań przez przedsiębiorców oraz zastosowanie rozszerzonej odpowiedzialności producenta za pojemniki na żywność i napoje, wyroby tytoniowe i opakowania,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Wskaznik-zbiórki-butelek-kopia-150x150.png)
zakłada zmniejszenie zużycia produktów takich jak kubki i pojemniki na żywność oraz osiągnięcie 90% wskaźnika zbiórki butelek z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Informacje-kopia-150x150.png)
wprowadza obowiązek oznakowania na opakowaniach jednorazowych produktów, informującego o szkodliwości produktu dla środowiska i sposobie postępowania odpadami po takich produktach,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Oplaty-recyklingowe-kopia-1-150x150.png)
wprowadza wymóg płacenia opłat recyklingowych przez producentów na rzecz państw członkowskich,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Wspólpraca-kopia-150x150.png)
wymaga współpracy i działań ze strony państw członkowskich UE, a także producentów i konsumentów.
Wdrożenie zapisów Dyrektywy na polskim rynku
W Polsce trwają obecnie prace legislacyjne nad ustawą implementującą założenia dyrektywy na polskim rynku – 9 marca 2023 – Sejm przyjął ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Mimo że ustanowienie przepisów, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, nastąpiło po wyznaczonym terminie – zgodnie z dyrektywą miało to nastąpić w lipcu 2021 roku – to kluczowe postanowienia wejdą w życie na początku wakacji 2024. Wtedy z półek sklepowych będą musiały zniknąć takie przedmioty jak plastikowe talerze, sztućce czy kubki, których sprzedaż zostanie objęta zakazem.
W międzyczasie zaczną obowiązywać dwie nowe opłaty:
- na wybrane jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych sprzedawane detalicznie
- oraz na identyczne opakowania stosowane do jedzenia i napojów na wynos.
Chociaż ostatecznie koszt tych opłat odczują konsumenci, przedsiębiorcy mają nieco ponad rok na przygotowanie się do zmian, np. w zakresie księgowania i przedstawiania na dokumentach takich jak paragony.
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Oplaty-recyklingowe-kopia-150x150.png)
Opłaty
Zmiana przepisów wprowadza opłaty – do 1 zł – za niektóre jednorazowe produkty, takie jak opakowania na żywność czy napoje.
Opłata będzie dodawana do ceny produktu i pobierana przez punkty sprzedaży. Jednak będą one musiały jednocześnie zapewnić klientom alternatywę w postaci opakowania wielokrotnego użytku lub biodegradowalnego. Dochód z opłat będzie przeznaczony na pokrycie kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z tych opakowań.
Producenci będą również ponosili koszty związane z wprowadzaniem jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych do obrotu. Przykładowe opłaty to 20 groszy za 1 kg wprowadzonego do obrotu produktu lub 3 grosze za jedną sztukę. Ostateczne stawki zostaną określone w odpowiednim rozporządzeniu. Firmy wprowadzające jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych na rynek będą także ponosić opłaty na rzecz działań edukacyjnych dotyczących ograniczenia stosowania plastikowych wyrobów.
Zgodnie z ustawą od 2025 roku jednorazowe butelki z tworzyw powinny zawierać 25% recyklatu a od 2030 roku – 30%.
Poziomy selektywnej zbiórki
- Ustawa określa roczne poziomy selektywnej zbiórki jednorazowych butelek plastikowych, które producenci napojów w takich opakowaniach będą musieli osiągnąć.
Od 2025 roku poziom selektywnej zbiórki jednorazowych butelek plastikowych wynosić będzie 77%, natomiast od 2029 roku ilość ta wzrośnie do 90%.
- Przewiduje się również, że plastikowe zakrętki i wieczka do pojemników na napoje o pojemności do 3 litrów będą musiały być trwale przymocowane do nich.
- Wprowadzony zostanie także obowiązek prowadzenia ewidencji i raportowania dotyczącego jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych oraz sprzętu rybackiego zawierającego tworzywa sztuczne.
2. Wniosek dotyczący zmiany przepisów UE dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych
22 listopada 2022 r. Komisja Europejska zaprezentowała projekt rozporządzenia dotyczącego opakowań i odpadów opakowaniowych, wprowadzającego zmiany w rozporządzeniu z 2019 r. dotyczącym nadzoru rynkowego i zgodności produktów oraz dyrektywie z 2019 r. dotyczącej ograniczenia wpływu niektórych tworzyw sztucznych na środowisko.
Proponowana zmiana przepisów UE:
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Cykl-życia-kopia-150x150.png)
określa wymagania odnoszące się do całego cyklu życia opakowań, mając na celu zapewnienie ich zrównoważonego oddziaływania na środowisko,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Oznakowanie-kopia-150x150.png)
ustala zasady oznakowania, umożliwiające wprowadzenie opakowań na rynek,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Odpowiedzialnosć-producenta-kopia-150x150.png)
wprowadza wymogi dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producenta, zbierania, przetwarzania i recyklingu odpadów opakowaniowych,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Zarządzanie-tworzywami-kopia-150x150.png)
ma na celu zwiększenie recyklingu i ograniczenie ilości odpadów z opakowań,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Oplaty-recyklingowe-kopia-150x150.png)
wprowadza minimalne stawki recyklingu dla różnych rodzajów opakowań,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Informacje-kopia-150x150.png)
ma zwiększyć widoczność informacji dla konsumentów na temat pochodzenia i sposobu przetwarzania opakowań,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Przepisy-kopia-150x150.png)
ma ujednolicić przepisy w całej UE i ułatwić ich egzekwowanie,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Wspólpraca-kopia-150x150.png)
będzie wymagać współpracy producentów, konsumentów i władz
3. System kaucyjny w Polsce
Zgodnie z dyrektywą SUP i projektowanymi polskimi przepisami, wprowadzenie systemu kaucyjnego ma na celu spełnienie unijnych wymogów w zakresie recyklingu opakowań i użycia surowców wtórnych. Projekt ma przewidzieć obowiązek określonych poziomów zbierania z rynku opakowań, a system ten ma polepszyć dostępność surowca do recyklingu.
Przyjęcie tego rozwiązania przewiduje wzrost poziomu zbiórki
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Wskaznik-zbiórki-butelek-kopia-150x150.png)
butelek plastikowych o 47%,
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Butelki-szklane-kopia-150x150.png)
butelek szklanych o 27%
![](https://repetujemy.pl/wp-content/uploads/2023/04/Puszki-kopia-150x150.png)
i puszek o 9%.
4. Rozszerzona odpowiedzialność producenta
Od pewnego czasu prowadzone są prace nad wprowadzeniem w Polsce systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W pierwotnym planie ustawa miała wejść w życie w styczniu 2023 roku.
Zgodnie z dyrektywą unijną, producenci plastikowych opakowań mają być zobowiązani do ponoszenia odpowiedzialności za cały cykl życia produktu, a także za gospodarowanie nim po jego zużyciu. Obowiązek ten może obejmować odpowiedzialność organizacyjną, zapobieganie powstawaniu odpadów oraz zwiększanie przydatności produktów do ponownego użycia i recyklingu.
Rozszerzona odpowiedzialność producenta dotyczy:
- wszystkich opakowań, bez względu na rodzaj materiału, z naciskiem na opakowania z tworzyw sztucznych,
- wszystkich odpadów opakowaniowych, bez względu na to czy pochodzą z przemysłu, produkcji, dystrybucji, sklepów, biur, zakładów usługowych czy gospodarstw domowych.
ZA DUŻO OPAKOWAŃ = ZA DUŻO ODPADÓW I WYKORZYSTANYCH ZASOBÓW
Dlaczego istnieje potrzeba modyfikacji obecnej dyrektywy?
I. WZROST PRODUKCJI I ZUŻYIA OPAKOWAŃ z 66 mln ton w 2009 r. do 78,5 mln ton w 2019 r. oraz zmieniające się nawyki konsumenckie (np. jedzenie na wynos, rosnąca sprzedaż internetowa i dostarczanie do domu)
II. NIEDOSTATECZNY POZIOM RECYKLINGU Niska efektywność zbierania i recyklingu prowadzi do stałego zwiększania ilości odpadów opakowaniowych
III. NIEWIELKIE WYKORZYSTANIE MATERIAŁÓW Z ODZYSKU Materiały wtórne, zwłaszcza z tworzyw sztucznych, nie są w wystarczającym stopniu wykorzystywane do osiągnięcia cyrkularności
Rozszerzona odpowiedzialność producenta:
1. ma na celu poprawę gospodarki odpadami poprzez zwiększenie recyklingu, selektywnej zbiórki i utylizacji odpadów; Producenci i finalni dystrybutorzy napojów na terenie UE wprowadzający na rynek gotowe do spożycia napoje muszą zapewnić dostępność tych napojów w opakowaniach do ponownego napełnienia.
Cele dotyczące ponownego napełnienia:
• Napoje bezalkoholowe (woda butelkowane, napoje gazowane, napoje słodzone, soki, lemoniady, mrożone herbaty, a także napoje na bazie mleka itd.); o 10% od roku 2030 oraz 25% od roku 2040
• Napoje alkoholowe takie jak wina (oprócz musujących); o 5% od roku 2030 oraz 15% od roku 2040
• Napoje alkoholowe takie jak piwo, gazowane napoje alkoholowe, cydr, napoje fermentowane inne niż wino, napoje fermentowane zmieszane z woda czy sodą itp.) o 10% od roku 2030 oraz 25% od roku 2040
2. ma za zadanie zwiększyć widoczność informacji dla konsumentów na temat pochodzenia i sposobu przetwarzania opakowań.
• Etykiety będą zawierać informację o składzie materiałowym
• Etykiety będą zawierać informację o możliwości ponownego użycia opakowania oraz kod QR lub inny rodzaj cyfrowego nośnika danych, który dostarcza dalszych informacji na temat: o możliwości ponownego wykorzystania opakowania, punktów zbiórki o możliwości śledzenie opakowania i obliczanie przejazdów i rotacji
3. zakłada, że producenci opłacają specjalny podatek za wprowadzane przez siebie na rynek produkty opakowaniowe i odpady z nich pochodzące,
4. środki pozyskane od producentów mają być następnie wykorzystywane na cele związane z gospodarką odpadami, w tym na selektywną zbiórkę, recykling i utylizację.